МАРКУВАННЯ — це
комплекс написів, умовних позначень та зображень, які розміщені на зовнішній
упаковці, транспортних бирках і самому товарі для цілей індивідуалізації,
транспортування, завантаження та розвантаження товару. Маркування розрізняють
виробниче і торгове.
Обираючи товар, ми
вивчаємо його ЕТИКЕТКУ. Саме з маркування на етикетках та упаковках ми
дізнаємося про безпосередньо сам продукт. Носіями виробничого маркування можуть
бути етикетки, кольєретці, вкладки, ярлики, бирки, контрольні стрічки, клейма,
штампи.
Етикетки наносяться друкарським чи
іншим способом на товар або упаковку. Крім того, вони можуть бути самостійним
носієм інформації, який приклеюється або прикладається до товару. Наприклад,
більшість упакованих у виробничих умовах продовольчих товарів мають на упаковці
етикетку, на яку текст, малюнки та інша інформація нанесені друкарським
способом. Етикетування консервних банок здійснюється шляхом приклеювання
паперової етикетки або нанесення її літографським способом. Іноді етикетку
наносять безпосередньо на товар (наприклад, маркування на денці посуду, на
електропобутових товарах).
Законодавство України надає наступне визначення: «етикетка – бирка,
напис, ярлик, що містить малюнки чи написи, написані, надруковані, нанесені за
допомогою трафарету, витиснені або вдавлені та прикріплені до одиниці упаковки
з харчовими продуктами».
Етикетка - це ярлик (наклейка, підпис), прикріплений до товару з
метою надання певної інформації про нього.
На етикетці мають бути вказані:
• назва товару;
• виробник товару, його адреса;
• склад продукту;
• розмір (для промислових товарів);
• термін придатності (для продовольчих товарів, мила, зубної пасти тощо);
• застережна інформація, інформація про догляд за товаром, умови зберігання
тощо.
ДОДАТОК 1
«Інформаційний захист під час купівлі продовольчих
товарів»
·
Вимоги до інформації: доступність
і повнота
Вимога
до інформації
|
Наявність
|
Назва харчового
продукту
|
|
Назва та повна
адреса і телефон виробника, адреса потужностей (об’єкта) виробництва. Для
імпортних – назва, повна адреса і телефон імпортера
|
|
Кількість нетто
харчового продукту в установлених одиницях вимірювання (вага, об’єм або
поштучно)
|
|
Склад харчового
продукту в порядку переваги складників, у т.ч. харчових добавок та
ароматизаторів, що використовувались у його виробництві
|
|
Калорійність та
поживна цінність із вказівкою на кількість білка, вуглеводів та жирів у
встановлених одиницях вимірювання на 100 г харчового продукту
|
|
Кінцева дата
споживання «Вжити до» або дата виробництва та строк придатності
|
|
Номер партії
виробництва
|
|
Умови зберігання та
використання, якщо харчовий продукт потребує певних умов зберігання й
використання для забезпечення його безпечності та якості
|
|
Застереження щодо
споживання харчового продукту певними категоріями населення (дітьми,
вагітними жінками, літніми людьми, спортсменами та алергіками), якщо такий
продукт може негативно впливати на їх здоров’я у разі його споживання
|
·
Вимоги до інформації: доступність
– інформація має бути читабельною, доступною мовою, імпортні товари повинні
мати переклад державною мовою; повнота – інформація на етикетці одягу має бути
такою
Вимога
до інформації
|
Наявність
|
Найменування
підприємства-виробника, його адреса
|
|
Товарний, фірмовий
знак
|
|
Назва виробу
|
|
Артикул
|
|
Номер моделі
|
|
Розмір
|
|
Ґатунок
|
|
Рекомендації по
догляду
|
|
Назва різновиду
волокна,
використаного для
виробу
|
|
Позначення
стандарту або технічних умов
|
ДОДАТОК
2
УМОВНІ ПОЗНАЧЕННЯ НА УПАКОВЦІ ТОВАРІВ
|
|
Знак у
вигляді трикутника з трьох стрілок, що означають замкнутий цикл (виробництво
– застосування – утилізація), вказує, що дана упаковка придатна для подальшої
переробки. Усередині трикутника можуть бути одна або дві цифри, які вказують
на тип пакувального матеріалу:1-19 – пластик,20-39 – папір та картон,40-49 –
метал,50-59 – деревина,60-69 – тканини і текстиль,70-79 – скло
|
|
Цей знак
означає, що пакувальний матеріал вироблений з повторно переробленої сировини
або містить частку повторно переробленого матеріалу.
|
|
Знак
“дбай про чистоту”. Цей знак означає, що упаковку треба
викинути до урни безпосередньо після споживання її вмісту. Часто
біля цього знака може бути символ, який говорить про те, що перед викиданням
картонні коробки і упаковку від напоїв слід зім’яти, щоб вони займали менше
місця і контейнер занадто швидко не заповнювався.
|
|
Знак
“викидай окремо”. Розподіл упаковки: картон слід викинути до макулатури (бо
це папір), а пластиковий (політилен -PE) мішок повинен потрапити до
пластику.
|
|
Екологічний
знак придатності до рециклінгу.
|
|
Цей знак
розміщується на упаковці і означає можливість повторного використання.
|
|
Знак
“біодеградуюча упаковка” – знак, призначений для упаковок, що розкладаються і
не виділяють шкідливих речовин.
|
|
Вага нетто
(без упаковки), розташоване поряд число у рамці означає брутто (з упаковкою).
|
|
Маркування
CE, розміщене на продукті або його упаковці, є декларацією виробника, що його
продукт відповідає вимогам директив, що зобов’язують в ЄС. Цей символ
може наноситись на електричні пристрої, іграшки, предмети
індивідуального захисту (окуляри сонцезахисні, каски і т.п.), медичні
вироби та інше.
|
|
Знак “Зелена
крапка” і означає, що виробник забезпечує прийом маркованого пакувального
матеріалу на вторинну переробку, заздалегідь оплатив її. Знак був
упроваджений у Німеччині і зараз діє на теріторії 15 країн-членів ЄС. На
території України цей знак не має змістовного значення для товаровиробників,
споживачів чи контролюючих органів.
|
|
Знак
заборони іграшки дітям віком до 3-х років.
|
|
Національний
знак оцінки відповідності. Цей знак є єдиним знаком, що свідчить про
відповідність продукції загальнообов’язковим вимогам безпеки, що діють на
території України відносно продукції певної категорії.
|
|
ПОЗНАЧЕННЯ
НА УПАКОВЦІ КОСМЕТИЧНИХ ТОВАРІВ
|
|
Символ,
який інформує, що даний продукт, ані жоден з його складників не був
тестований на тваринах. Цей знак використовується виробниками все рідше,
оскільки тепер тестування продуктів на тваринах заборонене.
|
|
Знаки,що мають подібне
значення:
|
Логотип,
що належить організації Internationaler Herstellerverband gegen
Tierversuche in der Kosmetik ( IHTK), яка вже багато років бореться за
заборону проведення тестів косметичних засобів на тваринах. Усі продукти, які
відповідають вимогам IHTK, позначаються цим екологічним
символом.
Цей символ
інформує споживача, що продукт не містить фреонів, які руйнують озон, тим
самим сприяючи глобальному потеплінню. Знак не належить жодній організації.
Цей символ
інформує нас, як довго можна вживати даний косметичний засіб.
Символ,
який означає, що на залученій до косметичного засобу листівці надана
додаткова інформація, яка не змістилася на упаковці або доцільно
була перенесена на листок-вкладиш. Листок-вкладиш зазвичай містить дані про
склад косметичного засобу та попередження, пов’язані з його
застосуванням.
ПОЗНАЧЕННЯ НА
УПАКОВЦІ ЕЛЕКТРОТОВАРІВ
Логотип
Energy Star, наноситься лише на енергозбережні товари та їх упаковки.
Енергетична
етикетка для більшості побутових приладів, промислового обладання, лампочок,
а також для автомобілів щодо їх енергоефективності. Енергоефективність
позначається класами від А до G. При цьому клас А позначає найвищу
енергоефективність, а G — найнижчу. Етикетка енергоефективності дає
користувачу й іншу корисну інформацію, яка допомагає зробити вибір між
моделями товарів.
Символ,
який означає, що продукту не можна викидати до звичайних контейнерів на
відходи. Обов’язком споживача є передача виробу до визначеного
пункту збору з метою рециклінгу електровідходів.
ПОЗНАЧЕННЯ НА
УПАКОВЦІ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ
Інформація
про натуральність продукції (сировини) органічного походження, вирощеної без
застосування хімікатів, виробленої без барвників і штучних харчових добавок.
Знаки,що мають подібне
значення:
Цей знак є
декларацією виробника, його застосування не вимагає обов’язкового проведення
випробувань та оцінки продукції на вміст ГМО органом з оцінки відповідності.
Ставити маркування про наявність чи відсутність ГМО зобов’язує виробника
Закон України “Про безпечність та якість харчових продуктів”.
“Євролисток”
– єдиний знак Європейського Союзу, який використовується для позначення
упаковки органічних харчових продуктів, вирощених без хімічних добрив.
Товарний
знак “Vegan” (Веган, Великобританія) означає відсутність компонентів
тваринного походження. Сертифікат належить Vegan Society – веганському
благодійному товариству, яке просуває і підтримує вегетаріанський спосіб
життя. Його головною ідеєю є виключення будь-якого насильства над тваринним
світом, всі форми жорстокого поводження з тваринами та їх експлуатації,
вживання будь-яких продуктів тваринного походження в їжу, побічні продукти
або їх похідні, використання тварин для всіляких дослідів в медичній та
косметичній промисловості, застосування ГМО з тваринних генів, не допускають
випробування на тваринах як з ініціативи виробника, так і від його імені чи
інших осіб, підконтрольних виробнику.
ШТРИХ-КОДИ КРАЇН
Австралія
– 93
|
Канада
– 00-09
|
Сальвадор
– 740-745
|
Австрія
– 90-91
|
Кіпр
– 529
|
Сербія
– 860
|
Аргентина
– 779
|
Китай
– 690-691
|
Сінгапур
– 888
|
Бельгія
– 54
|
Колумбія
– 770
|
Словаччина
– 858
|
Болгарія
– 380
|
Коста-Ріка
– 740-745
|
Словенія
– 383
|
Болівія
– 777
|
Куба
– 850
|
США
– 00-09
|
Боснія
і Герцеговина – 387
|
Латвія
– 475
|
Таїланд
– 885
|
Бразилія
– 789
|
Литва
– 477
|
Тайвань
– 471
|
Великобританія
– 50
|
Люксембург
– 54
|
Туніс
– 619
|
Угорщина
– 599
|
Мавританія
– 609
|
Туреччина
– 869
|
Венесуела
– 759
|
Малайзія
– 955
|
Україна
– 482
|
В'єтнам
– 893
|
Мальта
– 535
|
Уругвай
– 773
|
Гваделупа
– 489
|
Марокко
й Західна Сахара – 611
|
Філіппіни
– 480
|
Гватемала
– 740-745
|
Мексика
– 750
|
Фінляндія
– 64
|
Німеччина
– 400-440
|
Молдова
– 484
|
Франція
– 30-37
|
Гондурас
– 740-745
|
Нідерланди
– 87
|
Хорватія
– 385
|
Греція
– 520
|
Нікарагуа
– 740-745
|
Чехія
– 859
|
Данія
– 57
|
Нова
Зеландія – 94
|
Чилі–
780
|
Домініканська
республіка – 746
|
Норвегія
– 70
|
Швейцарія
– 76
|
Ізраїль
– 729
|
Панама
– 740-745
|
Швеція
– 73
|
Індія
– 890
|
Парагвай
– 784
|
Шрі-Ланка
– 479
|
Індонезія
– 899
|
Перу
– 775
|
Еквадор
– 786
|
Ірландія
– 539
|
Польща
– 590
|
Естонія
– 474
|
Ісландія – 569
|
Португалія – 560
|
Південна Корея – 880
|
Іспанія – 84
|
Росія – 460
|
Південно-Африканська
Республіка – 600-601
|
Італія – 80-83
|
Румунія – 594
|
Японія – 49
|
Немає коментарів:
Дописати коментар